Olen
aina tykännyt ekakerroista, niissä on seikkailun siemen. Tuntuu mahtavalta seiskakakkosena
kokea monia ekakertoja samalla viikolla.
Tiistaina
illansuussa suunnistin Tenho Restobariin Helsinginkadulle. Kartan tutkintaa
kotona: metrolla Sörnäisiin ja sitten kävellen. Pienen harhailun jälkeen osuin
oikeaa osoitteeseen. Jännittävä, kiinnostava, mahtava ilta: Tenhon perinteinen Poetry
Slam –kisa, ja mä tuomarina, yhtenä viidestä, ekakertaa eläissäni. Runoilija, Poetry
Slamin pioneeri Harri Hertell juonsi illan suvereenisti yhteistyössä
pistelaskumestarin kanssa. Ravintolan runoiluosa oli tunnelmallisesti valaistu,
yllättävän runsas yleisö kannusti lavarunoilijoita raikuvin taputuksin.
Tuomarointi
ei niin kauhiaa ollut.
Illan mittaan esiintyi toistakymmentä taitavaa lavarunoilijaa. Monia heistä
kuulisin mielelläni lisää. Voittajaksi selviytyi nuori ensikertalainen, Ida
Hiillos, raikas ja ilmaisuvoimallinen esiintyjä.
Ekakerran
iltamatkustusta yksin junalla pääkaupungista Keravalle. Ei sekään niin kauhiaa
ollut: ihmisillä ei näytä olevan taipumusta ryöstää ja tappaa ennen kättelyä.
Torstaina,
Aleksis Kiven ja mielenterveyden päivänä lavarunousteema jatkui. Etsin
ekakertaa Ison Omenan kirjastoa, jonka hahmottaminen vaati toisenkin sekunnin. Omppu
Open Mic Stage –tilaisuus oli lämminhenkinen ja kiva. Kiitos tunnelman luomisesta
kuuluu luontevalle Elina Pullille, joka riisui rentoudellaan ja sanoillaan
kaikki jännittämisen oireet. Minulla oli ekakertaa elämässäni kunniakas
lämppärin tehtävä. Yhden runon kohdalla sekoilin, mutta selvisin siitä pienellä
pakituksella ja tyynellä jatkamisella. Mun
ainoa elossa oleva setä, 83, istui kuuntelemassa. Se tuntui ihan itkettävän
ihanalta.
Mietin
Tenhon ja Ompun iltojen eroja. Tietysti Tenhossa kilpailu sähköisti tunnelman
toisin kuin Ompun esitykset. Myös puitteet puhuvat: Restobar Tenhon hämärä tila
vaikuttaa eri tavoin kuin Ompun valaistus. Kummassakaan ei ollut suljetun tilan
rauhaa vaan ohi kulkevia ihmisiä, äänten sorinaa, meteliä melkein, joka ei
kuitenkaan häirinnyt, sillä mikrofonin vahvistamat runot kuuluivat hyvin. Runojen
on hyvä kaikua siellä missä ihmiset ovat, ei suljetuissa kammioissa tai samettiverhoisissa
juhlasaleissa. Joku satunnainen ohikulkija voi pysähtyä, viipyä ja innostua
tulemaan toisenkin kerran.
Perjantaina
kaikui Joutsenlaulu. Hartaasti odottamani KultSin Syysrunomaratonille Seinäjoella
suunniteltu Lavarunoustyöpaja oli peruttava osanottajien vähyyden takia.
Ekakertaa
viimeisen kerran olin nyt ollut ideoimassa ja suunnittelemassa mitään näin
mahtavaa koulutustapahtumaa. Niitä olen ideoinut ja suunnitellut kymmenittäin
pitkän työurani aikana. Kaksi muistan aiemmin perutun: Olipa kerran - Det var
en gång -symposiumi Vaasassa ja luovuutta luotaava koulutus Lapualla. Kyllä Joutsenlaulun aika on jo seiskakakkosena.
Lauantaina
menin ekakerran Helsinkiin melkein muuten vaan ja asiaohjelman jälkeen
uskaltaudun Tennispalatsiin katsomaan Jokeria. Ei ollut ekakerta, kun näin
kauhean ja kauhean hyvän leffan, *****. Se on nähtävä toisen, ehkä monennenkin
kerran.
Sunnuntaina
oli ekakerran ohjelmassa Kimmo Kovasen näytelmä Hyvä minä Heikintorilla,
Tapiolassa. Olen huono ymmärtämään lukemaani: Heikintori on kauppakeskus, ei
tori. Vartin verran etsin Hyvä minän esityspaikkaa Heikintorin ympäristöstä
ennen kuin tajusin, osin Kimmon tekstarin ansiosta, että tila on eka
kerroksessa kuluneen ja surullisen kauppakeskuksen sisällä. Näytelmä alkoi
riemukkaasti eteläpohojalaasmurteesella kuulutuksella, mutta vaati edetessään
mietteliääksi ja vakavaksi. Hyvä minästä ei yhdellä katsomalla selviä. Sitä on
pohdittava vielä pitkään.
Täytin
ekakerran 73 sunnuntaina.
Seiskakolme on hyvä ikä löytää uusia ekakertoja!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti