Luulin
koronaoireiden hävinneen, mutta mitäkittiä, en pysty vieläkään täysin
keskittymään lukemiseen. Luen parikymmentä sivua, ja levottomuus iskee. On
noustava petistä (en ole ikinä osannut lukea paitsi makuulla) ja kuljeskeltava;
onneksi tässä kodissa voi kiertää ympyrää.
En pysty
pakottamaan itseäni lukemaan, sillä pakon alla lukiessa tekstistä ei jää mitään
mieleen.
Huono
lukeminen harmittaa ja kiukuttaa. On niin laskemattomasti lukemattomia kirjoja
houkuttamassa.
Opin
lukemaan kuusivuotiaana ekaluokalla. Pian luin läpi Koskenkorvan kansakoulun
kirjaston lasten ja nuorten kirjat, sitten Koskenkorvan sivukirjaston
aikuisille suunnatut romaanit, seikkailut ja jopa sotaromaanit, ja keskikouluun
mentyä avautuivat Ilmajoen kunnankirjaston ovet.
Kaikki
kaunokirjallisuuden lajit ja genret ovat kelvanneet, runous nousi romaanien
rinnalle teinivuosien kasvupyrinnöissä, vieläkin päästelen pitkät pätkät ykkösrunoilijaani,
Kaarlo Sarkiaa. Miksi hän silloin oli ykkönen, olen ymmärtänyt vasta paljon
myöhemmin.
Ilmajoen kunnankirjastotätinä
vuodesta 1968 lähtien luin lähes kaiken suomalaisen aikuisten kaunokirjallisuuden.
Suomennokset jäivät vähemmälle. Oli kiva jutella kirjaston ahkerien asiakkaiden
kanssa luetuista.
Seinäjoella
lastenkirjastolaisena (vuodesta 1976) keskityin pääasiassa lasten ja nuorten
kirjoihin. Kuvakirjat, sadut ja seikkailut sopivat hyvin myös perhesyistä: koeluin
koko ajan ääneen omille tyttärille.
Kirjastourani
päätyön tein kirjavinkkarina: aluksi tein kirjavinkkausta lapsille ja nuorille
ja vanhempainilloissa heidän vanhemmilleen. Tämä kaiken täyttävä missio kirjan
ja lukemisen puolesta alkoi marraskuussa 1989 Pietarsaaressa, ja lasten- ja
nuortenkirjallisuus täytti kapsäkkini, mielen ja muistin. En juurikaan ehtinyt
lukea aikuisten kirjoja.
Kun kirjavinkkarintyö
tyrehtyi, aloin paikata aikuiskirjallisuuden lukemattomuutta sattumanvaraisesti
ja mielivaltaisesti, ja olen löytänyt hurjan paljon upeita elämyksiä, ja löydän
edelleen.
Iän
karttuminen on hidastanut minua, ja lukeminen on vähentynyt. Mutta nyt vasta koronan
alkaessa alkutalvella ahdistaa, teksti muuttui hämäräksi, mieli kärsimättömäksi
ja jouduin työntämään kirjan turhautuneena syrjään. Vain muutama teos on tehnyt
lukemisesta helppoa, antoisaa ja kivaa.
Tässä
muutamia lukuelämyksiä. Jostain huhtikuusta lähtien olen lukenut pätkissä Margaret Attwoodin Noidan sikiötä (Johnny Kniga 2016), toukokuussa sen rinnalle tuli Miika Nousiaisen Metsäjätti (Otava
2.p. 2011), ja nämä molemmat peittosi
Eppu Nuotion Elämänlanka (2020), jonka lukemiseen kului vain kaksi päivää.
Attwoodin Noidan sikiö kuvaa
syrjäytetyn teatterinjohtajan Felixin uhkarohkeaa teatterikasvatusta: hän ohjaa
Fletcherin vankilassa oman persoonallisen versionsa Shakespearen Myrskystä.
Mister Duke ei paljasta oikeaa henkilöyttään vankilassa. Hän on taitava ja
viisas ohjaaja, löytää oikeat tyypit kuhunkin rooliin vankien teatterin suhteen
viattomasta porukasta. Näytelmän valmistaminen tarjoaa lukijalle riemastuttavia
kohtauksia, jotka huipentuvat ensiesitykseen, siinä Felix pääsee kostamaan
syrjäyttäjilleen. Vahva suositus!
Metsäjätti on Miika Nousiaisen kolmas romaani. Kansainvälinen Metsäjätti ajaa
Törmälän vaneritehdasta alas, aluksi hyvin viitteellisesti, mutta investointi
Uruguayn tehtaaseen vaikuttaa tietysti rankasti
Törmälässä. Kirjan tapahtumia kuvataan yhtiön helsinkiläisen,
törmäläläislähtöisen Pasin ja tehtaalla työskentelevän Jannen silmin. Molempien
päähenkilöiden elämänkuviot lataavat jännitystä samoin kuin tehtaan kohtalo.
Nousiaisella on laaja ja taitava katse havainnoida ihmisiä ja pukea näkemänsä oivaltavasti
kiinnostavaksi, myötätuntoa kutsuvaksi. Huumoria pilkahtelee vain vähän, sillä
raakaa on elämä Metsäjätin kaltaisen yhtiön kannattavuuden ja tulosten
ihmisistä piittaamattomassa nostatuksessa. Kova suositus!!
Ellen Lähde –sarjan
kolmas, Elämänlanka, on Eppu Nuotion kiinnostava
jännitysromaani. Nopeasti pari päivää
sujahti Berliinissa Ellen Lähteen seurassa. Tykkäsin kovasti sarjan aiemmista
osista: Myrkkykeisosta ja Anopinhampaasta. Ellen Lähde on
kuusikymppinen aktiivinen nainen, joka löytää tarkkasilmäisenä rikoksen missä
liikkuukin. Berliinissä Ellen tapaa elokuvaohjaaja Johannes Svärdin ja saa
tältä lipun uusimman elokuvansa, Elämänlangan,
ennakkonäytökseen. Hurjan kolmiodraaman kaksi naispääosanesittäjää taistelevat
samasta miehestä. Ellen epäilee elokuvan painostavan ja ahdistavan tunnelman
löytävän uniinsakin.
Elämänlangan kerronnan katkaisee tämä tästä
elokuvakäsikirjoituksen kohtausplarit. Ne vievät tapahtumaketjua kohti
traagista loppua. En muista tällaista juonikuviota koskaan tavanneeni. Mutta ei
romaani ole silkkaa jännitystä, mukana on romanttisia aineksia, niin voimistuvia
kuin haalistuviakin. Nämä lisäävät Elämänlangan
kerroksia. Samoin todella paneutuva, havainnollinen ja houkuttava Berliinin
kuvaus, joka toimii kutsuna Eppu Nuotion entiseen kotikaupunkiin. Painava suositus!!!
Kiitos vinkeistä.Hvinkeistä.Helpottaa kirjaa valitessa
VastaaPoista