Lukemiselle ei ole nyt sijaa, merkitystä. Kirja
ei ravitse tätä elämää, oloa tässä ja nyt, joka tuntuu epävakaalta, epävarmalta
ja epätodelliselta. Nyt on levottomana seurattava kaikkia tuutteja, jotka
koronapandemian pahaenteistä kauhua syöttävät.
Uutiset tappavan taudin leviämisestä
vaikuttavat koko olemiseen. Ajatukset vaeltavat, eikä niitä pysty pysäyttämään
kirjan sivuille. Ei minkään kirjan. Kokeilen toistakymmentä teosta, uusia,
vanhoja tuttuja, helppoja ja kevyitä, viisaita, vakavia, runoja, elämäkertoja,
mutta ei, minkään kirjan aika ei ole nyt. En kykene keskittymään.
Kun on työkseen ja
harrastuksekseen lukenut koko ikänsä, tuntuu sietämättömän karulta ja kamalalta
olla lukematta. Tuntuu hirveältä, kun illalla käsi ei hamua yöpöydältä
luettavaa. Tuntuu oudolta, ihan vieraalta, ei yhtään minulta, olla lukematta.
Matti
Mäkelä on pohjalaiskirjailija Lieksassa
Lopulta pakotan itseni aloittamaan
ilmajokelaislähtöisen Matti Mäkelän omaelämäkerran Pitelemätön. Matti Mäkelän muistelmat (Siltala, 2019) selaamisen. Yhtäältä tietysti kotopitäjän poijan
ja toisaalta tunnetun kirjailijan ja kirjallisuuden moniottelijan elämä
herättää mielenkiinnon. Matti Mäkelä oli omaperäinen ja itsenäinen ajattelija
ja keskustelija, kriitikko, arvostettu esseisti ja kulttuuripoliittinen
vaikuttaja.
Ensimmäiselle kirjoittajakurssilleni
Etelä-Pohjanmaan opistolle 1980-luvulla pyydän Matti Mäkelää luennoimaan lyhyen
proosan kirjoittamisesta. Hän hoitaa homman hienosti, yhtä loistavasti kuin juhlapuheen
Pohjanmaan Kirjailijoiden 50-vuotisjuhlassa vuonna 2012. ”Pohjalaisilla
kirjailijoilla on annettavaa kansalliselle kulttuurille… Kirjallisuus loppuu
sitten kun ajattelu loppuu. On utopistista ajatella, että palaisimme visuaaliselle
nuotiolle.”
Matti Mäkelän Pitelemättömän seurassa minulta kuluu melkein kaksi kuukautta.
Uskomaton aika kiinnostavan, vajaa 350 -sivuisen kirjan kanssa. Ei ole
kirjavinkkari Mäkelä entisensä lukijana, en ole entiseni ihmisenäkään.
Televisio
pölisee aamusta asti, vaikka en pysty keskittymään uutisiin en
koronaspekulointeihin, rajoituksiin, eristyksiin, suojautumisiin, en mihinkään
muuhun kuin levottomuuden purkamiseen kävellen eestaas ja taastaas.
”Luopuminen
on kirjoitettu geeneihimme.”
Tapaan Terhi Rannelan ensi kerran Vammalassa, Lastenkirjallisuuspäivillä, elokuussa 2004. Rantakahvilassa Terhi haastattelee runoilija Kaija Pispaa. Tampereen bussissa Terhi antaa minulle esikoisensa, Puhdas, valkoinen. Tapaamisesta kehittyy jo melkein parikymmentä vuotta kestänyt ystävyys, enemmänkin: olen ominut Terhin kolmanneksi tyttärekseni, hän on mun Tyär.
Kuva Laura Vesa |
Tapaan Terhi Rannelan ensi kerran Vammalassa, Lastenkirjallisuuspäivillä, elokuussa 2004. Rantakahvilassa Terhi haastattelee runoilija Kaija Pispaa. Tampereen bussissa Terhi antaa minulle esikoisensa, Puhdas, valkoinen. Tapaamisesta kehittyy jo melkein parikymmentä vuotta kestänyt ystävyys, enemmänkin: olen ominut Terhin kolmanneksi tyttärekseni, hän on mun Tyär.
Meitä on neljä kirjallista naista, ystävystä,
Tillikassa lounaalla tammikuussa 2016: Terhi, Anneli Kanto ja Tuula Kallioniemi
lisäkseni. Pölpötämme hauskoja, nauramme paljon, kuolema on sanana läsnä:
huvittelemme sen keräämillä eufemismeilla. Terhi vilkaisee puhelinta ja
ihmettelee, miksi äiti ei vastaa.
Myöhemmin illalla Terhin sisar soittaa hänelle
ja kertoo, että äiti on löydetty kotoa kuolleena. Äidin odottamaton äkkikuolema
vie pohjaa elämältä pitkäksi aikaa. Terhi kyllä hoitaa työnsä, kelpo
kansalainen, loppuvaiheessa oleva Frau ilmestyy
sovitusti, mutta suru on syvä ja leveä, hellittämätön.
Syksyllä 2019 Terhi aloittaa kirjan
Äiti, Ajatuksia äkkikuoleman jälkeen (Karisto,
2020) kirjoittamisen. Jossain vaiheessa saan lukea otteita käsikirjoituksesta. Marraskuussa
Terhi kutsuu meidät kolme äiditöntä naista keskustelemaan äideistämme, kuolemasta
ja surusta. Lounastapaamisessa kuolema on myös läsnä, nyt luopumisena,
muistoina, suruna. Terhi nauhoittaa juttelumme, ja osa siitä on päätynyt
Äiti-kirjaan.
Saan Äidin postissa, valmiina, kauniina,
lukemaan houkuttavana, mutta aika pian lukuhankaluuteni vuoksi laitan kirjan syrjään. Vielä
en itke, vaikka itkettää. Päätän lukea kirjan hiljaksiin, nauttia Terhin
kauniista kielestä.
Äippäinpäivänä otan Äidin taas käteeni ja
ymmärrän oitis, miksi se haluaa tulla luetuksi vasta nyt. On Terhin
syntymäpäivä. Hesan tyttären perheen vierailu peruuntuu pojan kuumeen vuoksi. Olen
yksin kotona.
Kirja avautuu itsekseen sivulta 68, jossa Terhi
kertoo ensimmäisistä äitienpäivistä äidin
kuoleman jälkeen. Luen ja itken. Mietin paljastanko itkeväni Äitiä
lukiessa, lopulta päätän kertoa. Itken nytkin. Tämä ei ole lohdutonta
parkumista, vaan puhdistavaa ja eheyttävää itkua..
Terhi kuvaa tunteitaan äidin yllättävän kuoleman jälkeen tyynesti ja kirkkaasti. Hän ei kieriskele surussaan. Hän on lukenut runsaasti kuolemaa ja suruaihetta käsittelevää kirjallisuutta, tutkimuksia, tietokirjoja, runoja, elämäkertoja, romaaneja, lehtiartikkeleita. Kirja on paljon enemmän kuin äidin kuolemaa surevan naisen omaelämäkertaa, siitä löytää lukuisia tapoja katsoa ja kokea kuolema ja suru.
Terhi kuvaa tunteitaan äidin yllättävän kuoleman jälkeen tyynesti ja kirkkaasti. Hän ei kieriskele surussaan. Hän on lukenut runsaasti kuolemaa ja suruaihetta käsittelevää kirjallisuutta, tutkimuksia, tietokirjoja, runoja, elämäkertoja, romaaneja, lehtiartikkeleita. Kirja on paljon enemmän kuin äidin kuolemaa surevan naisen omaelämäkertaa, siitä löytää lukuisia tapoja katsoa ja kokea kuolema ja suru.
Sanaa surutyö ei Terhi ilokseni käytä, mielestäni
ei kertaakaan. Jos sana esiintyy jonkun muun tekstissä, sen tietysti kuuluukin
olla.
Nyt luen. Nyt koen lukemisen täyteyden,
tärkeyden ja merkityksen juuri tällä hetkellä, tänä äitienpäivänä, jota luulin
viettäväni yksin ja surkeissani. Kun luen Terhin Äitiä, en suinkaan ole yksin:
tässä läsnä ovat Terhi, hänen äitinsä ja sisarensa, Anneli ja Tuula, oma
äitini, tyttäreni, äitien ketju kaukaa tähän ja tästä kauas tulevaan.
Toivon syrämmestäni, että läheisensä
menettäneet ihmiset löytävät Terhi Rannelan Äidin. Ei äidinsurua voi erottaa
täydellisesti isän-, isovanhempien tai oman lapsen tai rakastetun menettämisen
synnyttämästä surusta. Jokainen kokee surun eri tavalla, silti kaikki suru on
kuitenkin samanlaista.
”Luopuminen on kirjoitettu
geeneihimme.” kirjoittaa Terhi Rannela. Luopuminen on surun synnyttäjä, surun
äiti. Se on kirjoitettu geeneihimme.
Kansi Satu Kontinen |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti